بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند با استفاده از مهار کننده های SGLT2 از عوارض قلبی عروقی دیابت در امان بمانند

31ژانویه 2020 – براساس یک مطالعه ی review، از چند مطالعه ی بزرگ که در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، ممکن است همه ی زیر گروه های بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بتوانند با مصرف مهار کننده هایSGLT2 ، به محافظت قلبی عروقی دست یابند.

دکترClare Arnott ، نویسنده ی اصلی این مقاله و پژوهشگر ارشد در انستیتوی جهانی بهداشت جورج گفت: در حالی که مطالعات قبلی در مورد مهار کننده های SGLT2 در دیابت نوع 2 (T2DM) مزایای قلبی عروقی این کلاس دارویی را تایید کرده است، اما مطالعات پیشین بر روی افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی (CVD)  یا کلیوی، انجام شده بودند.

وی گفت: این متاآنالیز نشان داد که مهار کننده های SGLT2 از زیر مجموعه های مختلف بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، در برابر بیماری های قلبی عروقی و مرگ، صرف نظر از سابقه بیماری قلبی عروقی آنها محافظت می کند. در حالی که میزان این اثر محافظتی ممکن است در گروه های مختلف بیماران، متفاوت باشد، سازگاری یافته ها حاکی از محافظت قلبی و عروقی قابل توجه و گسترده ی این کلاس دارویی است.

مهارکننده های SGLT2، برای کاهش سطح قند خون مبتلایان به دیابت تولید شده اند. مطالعات اولیه نشان داده است که آنها باعث کاهش سطح پروتئین در ادرار می شوند که سبب ایجاد امید زیادی برای محافظت در برابر نارسایی کلیوی شد. از آن زمان، چندین مطالعه بزرگ برای بررسی اینکه آیا مهار کننده هایSGLT2 ، همچنین از حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی جلوگیری می کنند، طراحی شده اند.

این مطالعات کاهش واضح وقایع CVD را در افراد مبتلا به بیماریهای قلبی عروقیآترواسکلروتیک نشان دادند، اما اینکه آیا این نتایج قابل تعمیم به افراد بدون CVD می باشد، بطور قطعی مشخص نشده است.

محققان انستیتوی بهداشت جهانی جورج، یک متاآنالیز بر روی داده های مربوط به چهار کارآزمایی کنترل شده ی تصادفی بزرگ برای مشخص شدن مزایای قلبی عروقی و اثرات آن بر نتایج ایمنی کلیدی مهار کننده های  SGLT2، به طور کلی و جداگانه بر روی شرکت کنندگان با و بدون CVD، با کاهش عملکرد کلیوی یا مبتلا به نارسایی قلبی انجام دادند.

نتایج 38723 بیمار مبتلا به T2DM، در این 4 مطالعه که تحت درمان با سه مهار کننده ی  SGLT2: کاناگلیفلوزین،empagliflozin ، و dapagliflozin قرار گرفته بودند، متاآنالیزها گردید.

به طور کلی 3828 حادثه ی ماژور قلبی(MACE) ، 1،192 بستری به دلیل نارسایی قلبی ، 1،506 مرگ و میر قلبی عروقی و 2،612 فوت به همه ی علل ثبت شده بود. نتایج افراد تحت درمان با مهار کننده های SGLT2 در مقایسه با دارونما به شرح زیر بود:

•         به طور کلی کاهش نسبی 12درصدی در  MACE

•         کاهش کلی نسبی 17 درصدی در مرگ و میر

•         کاهش نسبی 32 درصدی بستری در بیمارستان برای نارسایی قلبی

•         مزایای مداوم قلبی و عروقی صرف نظر از سابقه ی ابتدایی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، نارسایی قلبی یا کاهش عملکرد کلیوی.

•         کاهش احتمال وقوع سکته مغزی در افرادی با کاهش عملکرد کلیوی.

دیابت نوع 2 یک بیماری همه گیر جهانی است که تخمین زده می شود 370 میلیون نفر در حال حاضر به آن مبتلا باشند. این بیماری یکی از مهمترین عوامل خطرزا برای مشکلات قلبی عروقی و بیماری مزمن کلیوی است، و CVD علت اصلی مرگ ومیر در افراد مبتلا به T2DM است.

دکتر آرنوت گفت: مطالعه ی ما نشان داد این کلاس دارویی به طور بالقوه می تواند تأثیر بسزایی در کاهش عوارض قلبی و عروقی بیماری دیابت نوع 2 داشته باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200131/Patients-with-type-2-diabetes-can-achieve-cardiovascular-protection-from-use-of-SGLT2-inhibitors.aspx